Åbningstider

Alle ugens dage
05.00 - 23.00

Receptionen er bemandet

Man - tors
16.00 - 18.00
Fredag
15.00 - 17.00
Lørdag
09.00 - 11.00
Søndag & Helligdage
Lukket
 

Åbningstider

Alle ugens dage: 05.00 - 23.00

Receptionen er bemandet

Man - Tors: 16.00 - 18.00
Fredag: 15.00 - 17.00
Lørdag: 09.00 - 11.00
Søndag & Helligdage: Lukket

Funktionel træning er for dig, der vil styrke din krops naturlige bevægelser

Det vigtigste redskab i funktionel træning er din egen krop. Øvelserne kan på den måde dreje sig om at flytte din egen krop fra sted til sted og løfte naturligt i velafbalancerede stillinger.

R

Hvad er funktionel træning?

Træningsformen stammer fra fysioterapien, hvor dens effekt er veldokumenteret. Den blev udviklet til genoptræning af patienter og bygger på den filosofi, at den menneskelige krop er skabt til at bevæge sig. Til at gå, løfte, klatre, reagere og balancere. Den filosofi tager Sundhedsfabrikken med ind i træningslokalet. Her arbejder vi målrettet med din krops naturlige bevægelsesmønstre, hvor du bruger din krop frem for maskiner. Det stimulerer og styrker din muskelkraft, din kropslige stabilitet og balanceevne.

R

Hvem henvender funktionel træning sig til?

Det unikke ved funktionel træning er, at alle kan være med – fra begynderen til den toptrænede atlet. Her er plads til forskellighed og til at have forskellige mål. Når vi laver løft, tilpasser vi belastningen, så den passer til dig. Det er nemlig ikke vigtigt, hvor meget du løfter, men at din teknik er korrekt. På den måde undgår du skader – både i og uden for træningslokalet. De teknikker, du lærer og træner hos Sundhedsfabrikken, kan du tage med dig direkte ud i hverdagen. Funktionel træning sikrer, at din krop styrkes i at ‘huske’, hvordan du udfører alle dagligdagens løft og bevægelser mere korrekt og hensigtsmæssigt.

R

Fakta om funktionel træning

I traditionel styrketræning målretter øvelser sig ofte én muskelgruppe ad gangen. Funktionel træning hos Sundhedsfabrikken har fokus på hele bevægelsesmønstre frem for isolerede muskelgrupper. For eksempel når du sætter dig i en maskine, der styrker coremuskulaturen i den nederste del af ryggen. Det betyder, at vi eksempelvis træner coremusklerne gennem sammensatte øvelser, der virker, så de stabiliserer leddene i ryggen, og arbejder med smidighed og styrke på en og samme tid.

R

Hvad laver du til 'funktionel træning'?

Til funktionel træning tager vi fat på de øvelser, du kender fra din hverdag. Du løfter, bøjer, strækker, drejer, hopper og styrker dine musklers evne til at holde din krop i gode og sunde positioner – med eller uden belastning. Vi fokuserer altid på at udføre øvelserne helt korrekt og på at gøre din træning både sjov og varieret.

Det vigtigste redskab i funktionel træning er din egen krop. Øvelserne kan på den måde dreje sig om at flytte din egen krop fra sted til sted og løfte naturligt i velafbalancerede stillinger.

Desuden bruger vi f.eks.:

  • kosteskafte og elastikker
  • TRX-remme og battle ropes
  • håndvægte, vægtstænger, skiver
  • kettle bells og sandsække
  • gymnastikringe

Redskaberne vil indgå naturligt i træningen og bidrage til at gøre øvelserne varierede. Samtidig spiller de også en rolle i forhold til at differentiere. Det er en mærkesag for Sundhedsfabrikken, at alle kan være med – uanset udgangspunkt – , og det er vigtigt, at du føler dig udfordret på dit niveau.

Typiske øvelser til funktionel træning:

  • Mountain climbers
  • Jumping jacks
  • Planken
  • Snatch
  • Burpees
  • Jerks
Hos Sundhedsfabrikken går vi ikke op i smarte betegnelser, men ser funktionel træning som sund fornuft for kroppen og frem for alt for dig
Det vigtigste redskab i funktionel træning er din egen krop. Øvelserne kan på den måde dreje sig om at flytte din egen krop fra sted til sted og løfte naturligt i velafbalancerede stillinger.
Book via holdoversigten eller tilmeld dig direkte hos Sundhedsfabrikken eller via mail til info@sundhedsfabrikken.dk
R

Fordele ved funktionel træning

Når du dyrker funktionel træning styrker du din motion, styrke, balance og smidighed på en og samme tid, fordi der er fokus på ‘bevægelsen’ frem for rå muskelkraft. Pointen er at sikre din krops stabilitet, så den bliver mere velfungerende og stærk. Fysisk vil du opleve en skarpere kropsholdning, fordi din ‘kerne’ (for eksempel stabiliteten omkring leddene i din rygsøjle) styrkes. Træningen ruster dig samtidig til at klare andre af dagligdagens små udfordringer meget lettere.

R

Hvad er forkellen på Crossfit og funktionel træning?

Funktionel træning kombinerer styrke-, konditions- og smidighedstræning. På den måde ligner træningsformen både Crossfit og TRX, men hvad er så forskellen? Mens f.eks. Crossfit kendetegnes ved konstante bevægelser og høj intensitet, omsætter de funktionelle træningshold øvelserne til et niveau, hvor alle kan være med. Sundhedsfabrikken sætter på den måde kvalitet i hver enkelt øvelse over kvantitet i udførslen.

R

Funktionel træning hos Sundhedsfabrikken

Vi tager udgangspunkt i dig og din hverdag. Hvad er det, du laver? Hvad er det, du synes, er sjovt? Og hvad er det, du gerne vil blive bedre til? Når vi har mål og forudsætninger på plads, bliver der fokus på instruktionerne. Vi satser på kvalitet i de enkelte øvelser. Hellere gentage en øvelse korrekt tre gange end 10 gange forkert. Vores professionelle instruktører vil guide dig grundigt gennem øvelserne, så vi sikrer korrekt udførsel hver gang. Det hjælper dig til at undgå skader og overbelastning.

R

Funktionel træning udendørs

Funktionel træning starter i træningslokalet, fordi korrekt udførsel og god instruktion altid er vores førsteprioritet. Men vi benytter os også gerne af at flytte træningen udendørs. Her bruger vi naturen og dens elementer som afsæt til træningen. Det kan være træstubben, klatrestativet eller bænken, der bliver en del af programmet.