Åbningstider

Alle ugens dage
05.00 - 23.00

Receptionen er bemandet

Man - Ons
11.00 - 15.30
Torsdag
10.00 - 15.30
Fredag
11.00 - 14.30
Lørdag
10.00 - 13.00
 
 

Åbningstider

Alle ugens dage: 05.00 - 23.00

Receptionen er bemandet

Man - Ons: 11.00 - 15.30
Torsdag: 10.00 - 15.30
Fredag: 11.00 - 14.30
Lørdag: 10.00 - 13.00

Indendørs cykling hos Sundhedsfabrikken

Indendørs cykling, også kendt som spinning, betegner cykling på hold. I vores lokaler midt i Herning centrum slipper du for både regnbyger og modvind på cykelstien. Det eneste krav er, at du kan træde i pedalerne.

R

Sådan foregår det

Vores instruktører guider dig gennem opvarmning over i f.eks. blokke af interval træning. Cykeltempoet foregår på forskelligt niveau og intensitet, så alle kan være med, hvad enten du er begynder eller øvet. Til sidst stiger vi af cyklen og strækker ud.

Selvom Indendørs cykling er en holdsport, kan træningen nemt tilpasses individuelt. Inden timen starter, indstiller vi cyklen, så den passer til dig, og belastningen kan selvfølgelig reguleres undervejs, så den matcher din aktuelle form og dine træningsmål. Hos Sundhedsfabrikken kører vi på Tomahawk IC7 cykler og har også et par Bodybike SMART+ cykler.

 

R

Hvad skal jeg have med?

Nogle forbinder cykelsport med udstyr, tætsiddende lycra og elektroniske gadgets, men du behøver hverken pulsur eller specielle handsker for at komme i gang.

Vi anbefaler dog, at du har nogle gode cykelbukser, der ikke ‘gnaver’. Man kan købe særlige cykelbukser med indlæg, der er mere behagelige at cykle i, men det er ikke et krav fra starten. Du kan bruge almindelige sko eller cykelsko beregnet til klampesystem. Vores cykler er udstyret, så de passer til begge dele, og til vores klampesystem kan du benytte sko, der har enten Look eller SPD. Det er også altid en god idé at have et håndklæde og en vandflaske med.

R

Indendørs cykling er for alle

Når du sætter dig på cyklen hos Sundhedsfabrikken, vil du opleve en vekslen mellem styrke-, interval- og konditionstræning. Vi cykler til god musik og skaber variation i både tempo, stående og sidende position, så din krop arbejdes godt igennem på en sjov, hård og afvekslende måde.

Indendørs cykling er for dig, hvis du:

  • kan lide at cykle
  • gerne vil tabe dig i vægt eller allerede er i gang med et vægttab
  • ønsker en effektiv form for konditionstræning
  • vil dyrke god cardio-træning på en måde, der er særligt skånsom for dine knæ- og fodled
R

Fordele ved indendørs cykling

Når du laver konditionstræning i form af indendørs cykling, bruger du primært dine benmuskler. Særligt balde-, lår- og lægmuskler er på hårdt arbejde. Det får nogle til at betegne motionsformen som den idéelle ‘body toner’, fordi den er kendt for at give både flotte balder og ben.

Du skal dog ikke tro, at dine mave- og rygmuskler ‘forsømmes’ i denne træningsform. De aktiveres nemlig også, fordi de er med til at stabilisere overkroppen under arbejdet (core styrke) – særligt i intervaltræningen og når du står op, mens du træder i pedalerne.

Indendørs cykling er en effektiv træningsform, hvad enten du er nybegynder, øvet eller elite sportsudøver
Alle, både unge og ældre kan være med til indendørs cykling hos Sundhedsfabrikken, uanset startform.
Book via holdoversigten eller tilmeld dig direkte hos Sundhedsfabrikken eller via mail til info@sundhedsfabrikken.dk
R

Andre fordele ved Indendørs cykling

  • God begyndertræning med løbende mulighed for progression og nye udfordringer
  • Meget effektiv brug af din træningstid
  • Høj forbrænding og god kredsløbstræning
  • Lav risiko for skader og overbelastning
  • God motivation, entusiasme og holdånd
  • Ideel træningsform for dig, der gerne vil forbrænde mange kalorier på kort tid
  • Effektiv og skånsom træningsform til dig der er i gang med et vægttab
R

Alle kan være med - uanset startform

Du kan bruge Indendørs cykling som konditionstræning ved siden af din øvrige træning, men du kan også være med som nybegynder, eller hvis du er i gang med at genoptræne efter en skade. Selv om det ser hårdt ud, er netop cykling særligt skånsom for led og ryg, og det er let at sætte sit eget tempo undervejs på holdet.

Vores instruktører er der for dig og har blandt andet fokus på din holdning på cyklen. Som altid er det Sundhedsfabrikkens højeste prioritet at sikre kvalitetstræning og undgå enhver form for overbelastning og skader.

R

Skånsom og effektiv træningsform

Indendørs cykling (kendt som betegnelsen spinning) er særlig skånsom for både led, ryg og hofter.

Indendørs cykling på hold kan – når intensiteten er god – give en relativt høj kalorieforbrænding. For eksempel kan en person på 65 kilo forbrænde op mod 600-700 kcal på en times holdtræning.

R

3 gode råd til Indendørs cykling

  • Brug tid på at indstille cyklen korrekt – det betaler sig. Husk at vores instruktører er der for at hjælpe dig, og spørg hellere en gang for meget end en gang for lidt, hvis du ikke synes, du sidder godt på cyklen.
  • Spis 2-3 timer før træningen. Det er godt at have mad i maven, men ikke rart at træne højintensivt, hvis du lige har rejst dig fra bordet.
  • Drik vand – før, undervejs og efter. Du vil opleve at have mere energi, hvis du har styr på væskebalancen. Sørg for at drikke rigeligt vand i løbet af dagen inden du går til træning, tag drikkedunken med og husk også at fylde depoterne op efter træning.